Hoppa till sidans innehåll

Raseborg lanserade sitt första halarmärke för studerande 

Publicerad : 03.10.2025

Staden

Raseborgs stad har lanserat sitt första halarmärke på Yrkeshögskolan Novias ”gulismässa” (mässa för nya studerande) som arrangerades i Raseborg onsdagen den 1 oktober 2025. 

– Det är väldigt populärt med så kallade halarmärken bland studerande och eftersom vi fått en del förfrågningar om sådana, beslöt vi oss på våren för att ta fram ett eget inför gulismässan – dels för att vi tycker att det är en rolig grej, dels för att vi ville träffa nya studerande och berätta om Raseborg som en mångsidig studieort som erbjuder lite andra saker än storstäder, till exempel fina hobby- och friluftsmöjligheter och förmånligare levnadskostnader, berättar stadens marknadsföringskoordinator Martina Rosenqvist.  

Rosenqvist med kollegor insåg snabbt att det inte var en bra idé att de själva skulle ta fram det nya halarmärket, utan bestämde sig för att ge uppdraget till sina yngre kollegor. Därför fick sommarjobbarna Ella Seger och Jannike Grönroos, också själva studerande, under sommaren 2025 i uppgift att klura ut vilken typ av humor eller tematik som skulle gå hem hos dagens studerande. Projektet tycks ha lyckats till max, för det roliga halarmärket lockade fram många goda skratt bland de glada studerande som fick det nylanserade märket gratis på gulismässan. 

– När vi satt och funderade på vad som skulle vara roligt, aktuellt och hänga ihop med Raseborg, blev en av de första idéerna såklart den sympatiska matroboten som blev viral när den dök ner i Pojoviken då klaffbron stod öppen för båttrafik. Som tur gillade också våra närchefer idén och den blev verklighet, berättar en ivrig Ella Seger som sommarjobbat och praktiserat inom stadens marknadsföring och kommunikation.  

Eftersom halarmärkets tema är så pass tidskänsligt och förbigående, har det endast tryckts upp i en begränsad upplaga. Också andra mässbesökare fick med sig av märket, eftersom många verkade uppskatta det. 

– För att tacka för all den publicitet som staden fick till följd av den knasiga incidenten, har vi självklart också gett ett halarmärke åt butikskedjan, vars matrobot blev rikskändis över en natt. Vi har också kontaktat kvinnan som filmade den virala videon om matrobotens olyckliga resa över Pojoviken samt de två unga män som hjälpte roboten upp ur havet, skrattar marknadsföringskoordinator Martina Rosenqvist

Det finns kvar en begränsad mängd halarmärken som man får hämta från stadshusets infopunkt (Raseborgsvägen 37, Ekenäs) som är öppen vardagar kl. 8–16.  

– Vi hade ju våra aningar om att det här skulle bli populärt, men blev ändå positivt överraskade över hur stort intresse halarmärket har väckt. Vi har fått många förfrågningar om det går att få eller köpa ett märke också efter mässan, och det finns faktiskt ett begränsat parti kvar som vi gärna ser till att kommer i användning. Man kan tyvärr inte beställa eller reservera ett märke, utan vi delar ut dem gratis så länge lagret räcker, berättar kommunikationschef Petra Louhimies

Det första halarmärket med matroboten var ett slags pilotprojekt men det finns planer på att göra comeback med ett nytt märke som kan säljas till en större publik.