Hoppa till sidans innehåll

Raseborg upphandlar kollektivtrafik och skoltransporter 

Publicerad : 11.12.2025

Kollektivtrafik Staden

Raseborgs stad söker trafikoperatörer för en upphandling värd flera miljoner euro. Under början av året väljs trafikanter för skolskjutsarna 2026–2032 samt för stadens interna kollektivtrafik ”BOSSE” utifrån inkomna anbud. 

Kollektivtrafik 

Raseborgs interna kollektivtrafik baseras på den servicenivåplan som godkänts av näringslivsnämnden (läs mer: kollektivtrafikens dokument). Planen anger antalet bussavgångar i stadens olika områden under vardagar, kvällar och helger. 

– Kollektivtrafiken är en del av en fungerande stad och betjänar alla åldersgrupper. Den möjliggör arbets- och fritidsresor också för dem som saknar egen bil. Som färdsätt stöder kollektivtrafiken stadens klimatmål och hållbara resekedjor. Den gör staden och arbetsplatserna mer tillgängliga, säger kollektivtrafikchef Teresia Bergholm
 

Stadsstyrelsen beslutade redan i början av året om behovet av att balansera ekonomin, och kollektivtrafiken har inte undgått besparingar. Med den nya upphandlingen förväntas kostnaderna minska. Dessutom har stadsstyrelsen som en del av produktivitets- och balanseringsprogrammet beslutat att slopa alla andra biljettsubventioneringar än för den kollektivtrafik som staden själv ordnar. Beslutet om HRT-trafiken fattades redan den 4 december i näringslivsnämnden, medan beslut fattas om stödet för VR-biljetter i början av 2026. 

– Det är aldrig lätt att avstå från stöd, men dessa ansågs mindre nödvändiga än en radikal minskning av stadens egen kollektivtrafik. Som en del av balanseringsåtgärderna innehåller den nu upphandlade ruttplanen också något färre turer, säger näringslivschef Anna Mäkelä

Ibland väcks frågan varför man ser tomma bussar i stadsbilden. 

– Tomma bussar är inte spökturer – de är på väg till depån eller kör mellan olika turer. Tidtabellerna planeras utifrån resenärernas behov, och reglerna i chaufförernas kollektivavtal måste också beaktas. Efter rusningsturer kör chaufförerna så kallade bonusturer för att arbetstiden ska användas till invånarnas fördel. Därför kan vissa turer verka lugnare än andra, förklarar Bergholm

Skoltransporter 

En central del av stadens service för barnfamiljer är skoltransporterna. Inom bildningssektorn omfattar upphandlingen skoltransporter för cirka 700 elever i stadens alla skolor och daghem. Målet är att resorna ska vara säkra, punktliga och smidiga. 

Upphandlingen omfattar 27 rutter som är indelade i 10 anbudspaket, som operatörerna kan lämna separata anbud på. Den veckovisa körsträckan uppskattas till cirka 13 800 kilometer, vilket visar transporternas omfattning. 

Upphandlingen beaktar även lagen om rena fordon. På så sätt främjas hållbar utveckling och säkerställs att skoltransporterna är en del av stadens långsiktiga trafikhelhet. 

För att säkerställa jämlik behandling besvarar staden frågor om upphandlingen endast via upphandlingsportalen (Tarjouspalvelu).