Stöd för lärande och skolgång
Antimobbningsarbete
Handlingsplan mot mobbning i Höjdens skola
Definition: Mobbning är när en och samma person, som är i en svagare position än den som mobbar, utsätts för avsiktliga och återkommande negativa handlingar som gör att han eller hon börjar må dåligt.
Mål: Vi vill i vår skola ha ett vänligt och gott arbetsklimat som tolererar olika personligheter och starkt tar avstånd från all slags mobbning. Alla, såväl lärare som övrig personal och samtliga elever, bör i skolan och på väg till eller från den, se till att mobbning inte får förekomma. Skolans linje är tydligt och klart: ”I vår skola respekterar vi varandra!”
Förebyggande åtgärder:
- skolfred utlyses
- eleverna skriver kontrakt där de garanterar att inte mobba
- vänelevsverksamhet
- klassföreståndarraster i åk 7–9
- rastvakterna informerar alltid klasslärare/klassföreståndare eller antimobbningsgruppen om mobbning skett under rasten
- rastaktiviteter
- klasserna har trivselregler som fördömer ett dåligt beteende
- läraren utser elever i arbetsgrupper och pararbeten
- elevvårdens förebyggande arbete med enskilda elever
- ungdomstjänster för enskilda elever och elevgrupper
- trivselenkät med samtliga elever i skolan i månadsskiftet september–oktober
(Klassläraren/klassföreståndaren går igenom enkäten och tar upp elever som väcker oro med antimobbningsgruppen.)
Vänelever
I åk 1–3 har alla elever personliga vänelever från åk 4–6.
I åk 8 anmäler sig elever för uppdraget som kompisstöd i åk 9 och väljs av lärarkåren. Dessa elever sköter hela åk 7–9 med tyngdpunkt på de nya sjuorna.
En vänelev:
- Utbildas i att bli vänelev
- Har tystnadsplikt
- Kan ordna aktiviteter för andra elever
- Följer med vad som händer och reagerar med att säga till en vuxen när någon elev behandlas dåligt
- Har regelbundna träffar med vänelevshandledaren
Så jobbar vi i Höjdens skola
Sociala färdigheter och konfliktlösning
Bråk t.ex. på raster reds upp på plats med den vuxna som är rastvakt. Elever övar också konfliktlösning på egen hand med hjälp av frågekort ur kamratmedlingen. Klassläraren/ klassföreståndaren informeras med låg tröskel. Yngre elever tränas att lösa konflikter m.h.a Stopphjulet. Sociala färdigheter, kompisfärdigheter och konfliktlösning tränas i klasserna och ingår också i Höjdens skolas Välmåendeplan, och dess årsklocka med olika teman i alla klasser. Vid allvarligare fall går ärendet direkt vidare till skolans antimobbningsteam.
Tillsammans i skolan
I förebyggande syfte används i skolan ett underlag (Tillsammans i skolan) där vi utgår från trafikljuset som konkretisering. Grönt ljus är fostrande samtal tillsammans med den egna klassläraren, hit hör även konfliktlösning elever emellan, med vuxet stöd. Då fostrande samtal inte räcker till är ”Tillsammans i skolan” nästa steg, gult ljus. Gult ljus innebär att elever tillsammans med en eller flera klasslärare träffas för att fylla i den tillhörande blanketten. Tanken med gult ljus är att komma fram till en överenskommelse som alla parter är nöjda med, för att få bukt på det som försatt eleverna i en konflikt. Efter den gemensamma överenskommelsen undertecknar alla berörda parter blanketten och har därmed gett sitt slutliga godkännande. Under samma träff bestäms ett uppföljningsdatum. Uppföljningen får gärna ske en vecka efter det första mötet. Under uppföljningen fyller klassläraren i om överenskommelsen funkat och utgående från det bestämmer om en ny träff är nödvändig.
Blanketten hittas i “Antimobbningsmappen” i rektorskansliet, där även de ifyllda blanketterna förvaras.
Åtgärdsplan
Vid misstanke om mobbning protokollförs hela processen.
1. Klassläraren/klassföreståndaren utreder om det gäller mobbning. Om det inte är fråga om systematisk mobbning utan en enskild händelse hänvisas ärendet till ”Tillsammans i skolan”. Vid behov hjälper klassläraren/klassföreståndaren eleverna att reda ut konflikten.
2. Om mobbning förekommer kontaktas skolans antimobbningsgrupp. En av gruppens medlemmar, tillsammans med klasslärare/ämneslärare, diskuterar först med den mobbade och sedan enskilt med mobbaren/mobbarna. Man gör en överenskommelse om åtgärder och skriver protokoll. Klassläraren/klassföreståndaren kontaktar föräldrarna. Uppföljning sker en vecka efter den första diskussionen.
3. Om mobbningen inte upphör vidtar skolan disciplinära åtgärder.
4. Vid behov kopplas skolans övriga stödformer in, t.ex. kurator, psykolog, polis och sociala myndigheter.
Förankring av plan, information till elever och vårdnadshavare
Skolans kamratmedlings- och antimobbningsgrupp bestäms på planeringsdagen den 12.8. Vårdnadshavarna informeras om handlingsplanen mot mobbning under det första föräldramötet på hösten. Då diskuteras även språkbruk, trakasserier och telefonanvändning. Väneleverna informerar om innehållet i klasserna genast i början av läsåret. Elevvårdsgruppen uppdaterar handlingsplanen varje höst i samråd med skolans antimobbningsgrupp. Workshops i samarbete med t.ex. Folkhälsan kan ordnas.
Uppföljning och utvärdering
Planen utvärderas genom elevernas trivselenkäter, Hälsa i skolan och Jämställdhets- och likabehandlingsenkät. Elevvårdsgruppen, skolans personal och antimobbningsteamet utvärderar planen varje år.
EfterarbeteVi ska förebygga och ingripa vid mobbningsfall och vi ska arbeta främjande med trivsel och gemenskap. Därtill behöver vi jobba med individer och grupper som varit utsatta för kränkningar och mobbning. Ingen ska bli ensam, utan få stöd och kunna gå vidare med sina erfarenheter. Efterarbete kan också vara ett förebyggande arbete för välmående och återhämtning. Folkhälsans publikation: Hur går vi vidare? är ett bra stöd.
Skolans trygghetsteam består läsåret 2025–2026 av:
Maria Kronholm
Timo Brotkin
Elevvårdsgruppen uppdaterar handlingsplanen varje höst i samråd med skolans antimobbningsgrupp.
Senast uppdaterad 29.09.2025