Läsårets arbetstider
Höstterminen 2021
Måndag 16.8.2021 – onsdag 22.12.2021
Arbetsdag lördag 25.09.21 (Vi är istället lediga 07.01.2022.)
Höstlov: onsdag 20.10.2021 – fredag 22.10.2021
Jullov: torsdag 23.12.2021 – måndag10.1.2022
Vårterminen 2022
Måndag 10.01.2022 – lördag 04.06.2022
Sportlov: måndag 21.02.2022 – fredag 25.02.2022
Påsk: fredag 15.04.2022 – måndag 18.04.2022
Kristi himmelsfärdsdag: torsdag 26.05.2022
Lektionstider
9.00-10.30
11.15-12.00
12.15-13.00
13.15-14.00
14.15-15.00
Tyngdpunktsområden 2021-2022
-Postitiv pedagogik och positiv psykologi bland personalen genom bl.a. fortbilding tillsammans med Mustion koulu.
-Positiv pedagogik och positiv psykologi bland eleverna genom att lyfta fram styrkor, ge uppmuntran och genom att arbeta för deras välmående.
-Samarbete med Mustion koulu bl.a. genom en mångvetenskaplig vecka “Vårt Svartå /Meidän Mustio tillsammans.
-Samarbete med förskolan. Förskolan kommer regelbundet in i åk 1-2 1-2 ggr/veckan.
-Sociala färdigheter övas med bl.a. Lions quest i alla klasser.
-Elevdelaktigeten utökas med Elevrådet (har fungerat redan tidigare) och Kamratstöjdare. Elevrådet planerar gemensamma evenemang och program för hela skolan. Kamratstödjarna ser till hur alla elever mår, att ingen blir mobbad eller ensam.
-Samarbete med Hem och skola utökas bl.a. genom att Hem och skola-dagen är en arbetslördag där föräldrarna deltar i aktiviteterna, och genom Rektorskaffe ett par gånger per termin då de föräldrar som vill får komma och diskutera aktuella saker. Trivselreglerna uppdateras tillsammans med elevern och vårdnadshavarna.
-Bedömningen ska vara mångsidig; muntlig, skriftlig, lek och spel, animationer, filmer, prov, förhör, kahoot, quizzlet, matriser, portfolio, presentationer, egna böcker, drama m.m.
-Tydliga mål och förväntningar
-Eleverna är delaktiga i att planera undervisnig och bedömning.
-Utvärdering av eget och andras arbete (kamratrespons)
Wilma
Vårdnadshavarna får vi skolans kansli användarkoder till Wilma. Via wilma sker den huvudsakliga kontakten mellan skolan och hemmet. Via wilma kan man sända meddelanden, läsa anslagstavlan och följa med elevens framsteg i skolan. Elever i åk 3-6 har egna Wilma-koder och kan därav själv kolla upp sina läxor och skolframgång samt skicka meddelanden åt sina lärare.
Elevvård
I skolan fungerar en elevvårdsgrupp bestående av rektor, speciallärare, skolkurator och skolhälsovårdare. Elevvårdsgruppens uppgifter är att främja och upprätthålla elevens sociala välbefinnande, fysiska och psykiska hälsa, samt lärande. Gruppen arbetar för en god gemenskap i skolsamfundet. Elevvården ska vara förebyggande och yrkesövergripande samarbete är centralt.
Anti-mobbning
Skolan har en plan mot mobbning som innehåller förebyggande åtgärder och åtgärder vi mobbningsfall. Planen finns att läsa i wilma. I skolan finns ett antimobbningsteam bestående av rektor och en klasslärare. Ta alltid kontakt med klassläraren eller rektorn om du misstänker att ett barn blir utsatt för mobbning.
Speciallärare
De elever som är i behov av stöd vid inlärningssvårigheter får specialundervisning av specialläraren. Vid behov skickas elever vidare till skolpsykolog för vidare utredningar. Detta sker alltid med lov av vårdnadshavare.
Bedömning
Eleverna bedöms mångsidigt och kontinuerligt under studiernas gång. Utvärderingssamtal med elev, vårdnadshavare och klasslärare hålls i november-februari. Eleverna får mellanbetyg till jullovet och läsårsbetyg vid läsårets slut. Åk 1-3 ges verbal bedömning i betygen, medan åk 4-5 bedöms med siffror.
Ledighet och frånvaro från skolan
Klassläraren kan bevilja ledighet åt elev, vars vårdnadshavare anhållit skriftligt om befrielse för max. 3 dagar. För längre frånvaro bör anhållan riktas till rektor.
Mobiltelefoner
Elevernas telefoner bör vara inställda på ljudlöst under skoldagen och får användas endast med lärarens tillåtelse.
Cyklar
Elever i åk 1-2 rekommenderas av trafikskäl att inte cykla till eller från skolan. Alla elever som cyklar till skolan förväntas, enligt trafiklagen, att använda skyddshjälm.