Läsårets arbetstider
Höstterminen 2023
Tisdag 15.8.2023 – fredag 22.12.2023
Arbetsdag lördag 7.10.2023
Höstlov: torsdag 19.10.2023 – fredag 20.10.2023
Jullov: 23.12.2023 – 7.1.2024
Vårterminen 2024
Måndag 8.1 – lördag 1.6.2024
Sportlov: 19–23.2.2024
Påsk: 29.3-1.4.2024
Kristi himmelsfärdsdag: 9.5.2024
Lektionstider
8.00-8.45
9.00-10.30
11.15-12.00
12.15-13.00
13.15-14.00
14.15-15.00
Tyngdpunktsområden 2023-2024
- Enhetlig lärstig. Förverkligas genom att förskolebarnen är i skolan kl. 9-13, 5-åringarna kommer på besök till skolan under vårterminen, gemensam speciallärare med högstadiet.
- Välmående för elever och skolpersonal. I skolan finns Skolkompisar, elevråd, antimobbningsteam, kamratmedling och Haru-skola. Gemensamma aktiviteter utgående från elevernas och personalens önskan. Gemensamma personalträffar med personalen från Mustion koulu i augusti, november, februari och maj för att skapa välmående och sammansvetsa personalen.
- Hållbar utveckling. Gemensamt miljöteam med Mustion koulu införs. Teamet består av elever från åk 5-6 och leds av klasslärarna.
- Tätt samarbete med alla aktörer i Askers, speciellt med Mustion koulu.
- Positiv pedagogik och psykologi. Vi lyfter fram elevernas styrkor.
- Förskolan integreras i skolan. Förskolebarnen är kl. 9-13 i skolan under klasslärarens ledning, men med stöd av en barnskötare. Verksamheten kommer att utgå från åk 1-2:s schemaläggning, men tyngdpunkten i förskolan ligger på språkutveckling samt uttrycksformer inom konst, musik och rörelse. Vidare fokuseras på matematiskt tänkande, på omgivningen och eget mående. Vi följer Läroplanen för förskoleundervisningen i Raseborg.
- Digitala verktyg. Mångsidiga arbetssätt med ipad och Clevertouch.
- Haru-skola; empati, samverkan och läsning.
- Samarbetet med Hem och skola: arbetslördag då vårdnadshavarna deltar, rektorskaffe några gånger under läsåret, veckobrev/månadsbrev i klasserna.
- Mångsidig dokumenterad bedömning.
- Tvåspråkighet. Eleverna umgås dagligen med elever från Mustion koulu.
Wilma
Vårdnadshavarna får via skolans kansli användarkoder till Wilma. Via Wilma sker den huvudsakliga kontakten mellan skolan och hemmet. Via Wilma kan man sända meddelanden, läsa anslagstavlan och följa med elevens framsteg i skolan. Elever i åk 3-6 har egna Wilma-koder och kan själv kolla upp sina läxor och skolframgång samt skicka meddelanden åt sina lärare.
Elevvård
I skolan fungerar en elevvårdsgrupp bestående av rektor, speciallärare, skolkurator och skolhälsovårdare. Elevvårdsgruppens uppgifter är att främja och upprätthålla elevens sociala välbefinnande, fysiska och psykiska hälsa, samt lärande. Gruppen arbetar för en god gemenskap i skolsamfundet. Elevvården ska vara förebyggande och yrkesövergripande samarbete är centralt.
Antimobbning
Skolan har en plan mot mobbning som innehåller förebyggande åtgärder och åtgärder vid mobbningsfall. Planen finns att läsa i Wilma. I skolan finns ett antimobbningsteam bestående av rektor och en klasslärare. Ta alltid kontakt med klassläraren eller rektorn om du misstänker att ett barn blir utsatt för mobbning.
Speciallärare
De elever som är i behov av stöd vid inlärningssvårigheter får specialundervisning av specialläraren. Vid behov skickas elever vidare till skolpsykolog för vidare utredningar. Detta sker alltid med lov av vårdnadshavare.
Bedömning
Eleverna bedöms mångsidigt och kontinuerligt under studiernas gång. Utvärderingssamtal med elev, vårdnadshavare och klasslärare hålls i november-februari. Eleverna får mellanbetyg till jullovet och läsårsbetyg vid läsårets slut. Åk 1-3 ges verbal bedömning i betygen, medan åk 4-5 bedöms med siffror.
Ledighet och frånvaro från skolan
Klassläraren kan bevilja ledighet åt elev, vars vårdnadshavare anhållit skriftligt om befrielse för max. 3 dagar. För längre frånvaro bör anhållan riktas till rektor.
Mobiltelefoner
Elevernas telefoner bör vara inställda på ljudlöst under skoldagen och får användas endast med lärarens tillåtelse.
Cyklar
Elever i åk 1-2 rekommenderas av trafikskäl att inte cykla till eller från skolan. Alla elever som cyklar till skolan förväntas, enligt trafiklagen, att använda skyddshjälm.