Palkkatuen, starttirahan, harkinnanvaraisten kulukorvausten, matka- ja yöpymiskustannusten korvaukset sekä työolosuhteiden järjestelytuen maksatukset tehdään 1.1.2025 alkaen Raaseporin työllisyysalueella.
Starttiraha
Starttirahan maksatuksen hakeminen
Hae starttirahan maksatusta sähköisesti erillisellä hakemuksella takautuvasti kuukausi kerrallaan. Hakemuksen tulee kattaa kokonainen kuukausi (kuukausittain) tai yhtä kuukautta vastaava ajanjakso. Ensimmäinen ja viimeinen hakemus voi kuitenkin olla kuukautta lyhyempi tai pidempi. Huomaa, että voit hakea maksatusta enintään viideltä kalenteripäivältä viikossa.
Jätä maksatushakemus viimeistään kahden kuukauden kuluessa maksatusjakson päättymisestä.
Käsittelyaika noudattaa maksatusaikataulua.
Kirjaudu Työvoimapalvelut – Aluehallinnon asiointipalveluun ja täytä sähköinen hakemus.
Ensimmäiseen maksatushakemukseen tarvittavat liitteet:
- Verokortti etuutta varten (huom. ei palkkaa varten). Jos verokorttia ei ole, peritään 25 prosentin ennakonpidätys.
- Kopio kaupparekisteri-ilmoituksesta, jos yrityksesi on velvollinen tekemään sen
- Kopio avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön yhtiösopimuksesta tai osakeyhtiön perustamissopimuksesta ja yhtiöjärjestyksestä
- Todistus ennakkoperintärekisteriin merkitsemisestä, jos yrityksellä ei ole velvollisuutta tehdä kaupparekisteri-ilmoitusta
- Päätöksessä ilmoitetut muut liitteet
Jos starttirahan saajalla on starttirahakauden aikana yritystoimintaan liittymättömiä tuloja tai hänen palkkakustannuksiinsa on myönnetty muuta julkista tukea, tulojen määrä vähennetään starttirahan määrästä. Tämä koskee kaikkia tuloja, mukaan lukien avustukset sekä ansio- ja pääomatulot. Hakijan on maksatushakemuksessa ilmoitettava kaikki tulonsa. Työttömyysturvalain mukaiset etuoikeutetut tulot eivät vaikuta starttirahan määrään.
Apua maksatushakemuksen tekemiseen
Jos sinulla on kysymyksiä maksatuksesta, voit ottaa yhteyttä Raaseporin kaupungin työllisyyspalveluihin sähköpostitse: maksatus.tyo@raasepori.fi. Starttirahan sähköisessä hakemisessa ja starttirahan teknisissä kysymyksissä saat apua Yritys-Suomi-neuvonnasta.
Maksatuksen aikataulu vuonna 2025
MAKSATUSHAKEMUS LÄHETETTY VIIMEISTÄÄN | MAKSUPÄIVÄ |
12.2.2025 | 28.2. |
26.2.2025 | 14.3. |
13.3.2025 | 31.3. |
28.3.2025 | 15.4. |
10.4.2025 | 30.4. |
28.4.2025 | 15.5. |
13.5.2025 | 30.5. |
28.5.2025 | 13.6. |
12.6.2025 | 30.6. |
27.6.2025 | 15.7. |
15.7.2025 | 31.7. |
30.7.2025 | 15.8. |
13.8.2025 | 29.8. |
28.8.2025 | 15.9. |
12.9.2025 | 30.9. |
29.9.2025 | 15.10. |
15.10.2025 | 31.10. |
29.10.2025 | 14.11. |
12.11.2025 | 28.11. |
27.11.2025 | 15.12. |
10.12.2025 | 31.12. |
Palkkatuki
Näin haet palkkatukea
Hae palkkatukea sähköisesti jälkikäteen erillisellä hakemuksella joka kuukausi, niin että maksatusjaksoon sisällytetään yhden kalenterikuukauden aikana päättyneet palkanmaksukaudet. Hakemus on jätettävä viimeistään kolmen kuukauden kuluttua sen kalenterikuukauden päättymisestä, jonka aikana tukiaika päättyi.
Käsittelyaika on noin kaksi viikkoa.
Kirjaudu sisään ja täytä aluehallinnon maksatushakemus Työvoimapalvelut – Aluehallinnon asiointipalvelussa.
Ensimmäiseen maksatushakemukseen tarvittavat liitteet:
- Työsopimus
- Muita liitteitä, jos ne on mainittu päätöksessä.
Apua maksatushakemuksen tekemiseen
Jos sinulla on kysymyksiä maksatuksesta, voit ottaa yhteyttä Raaseporin kaupungin työllisyyspalveluihin sähköpostitse: maksatus.tyo@raasepori.fi.
Apua palkkatuen hakemiseen verkossa ja vastauksia teknisiin kysymyksiin saat Yritys-Suomen neuvonnasta.
Harkinnanvarainen kulukorvaus
Näin teet harkinnanvaraisen kulukorvauksen maksatushakemuksen
Voit tehdä hakemuksen joko sähköisesti aluehallinnon asiointipalvelun kautta tai sitten voit täyttää paperilomakkeen (toimita tällöin hakemus sähköpostiosoitteeseen maksatus.tyo@raasepori.fi). Hae harkinnanvaraista kulukorvausta ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella asiointipalvelussa. Hakemus tehdään jälkikäteen kuukausittain. Voit hakea korvausta enintään viideltä kalenteripäivältä viikossa, mutta korvausta ei makseta esimerkiksi vuosiloma- tai poissaolopäiviltä.
Tukea voidaan myöntää jälkikäteen aikaisintaan hakemuksen jättökuukautta edeltävästä kuukaudesta. Jos esimerkiksi haluat hakea tukea ajalle 1.–31.8.2025, hakemus on jätettävä viimeistään 30.9.2025.
Käsittelyaika on noin kaksi viikkoa.
Kirjaudu ja täytä maksatushakemus sähköisesti Työvoimapalvelut – Aluehallinnon asiointipalvelussa.
Tietoa maksatushakemuksesta
Jos sinulla on kysymyksiä maksatuksesta, voit ottaa yhteyttä Raaseporin kaupungin työllisyyspalveluihin sähköpostitse: maksatus.tyo@raasepori.fi.
Apua harkinnanvaraisen kulukorvauksen maksatushakemiseen verkossa ja vastauksia teknisiin kysymyksiin saat Yritys-Suomen neuvonnasta.
Matka- ja yöpymiskustannusten korvaus
Näin haet matka- ja yöpymiskustannusten korvausta
Kirjaudu ja täytä maksatushakemus sähköisesti Työvoimapalvelut – Aluehallinnon asiointipalvelussa.
Toimita hakemus viimeistään kuukauden kuluttua matkapäivästä. Liitä hakemukseen kuitti yöpymiskustannuksista.
Käsittelyaika on noin yksi kuukausi.
Apua maksatushakemuksen tekemiseen
Jos sinulla on kysymyksiä maksatuksesta, voit ottaa yhteyttä Raaseporin kaupungin työllisyyspalveluihin sähköpostitse: maksatus.tyo@raasepori.fi.
Apua matka- ja yöpymiskustannusten korvausten hakemiseen verkossa ja vastauksia teknisiin kysymyksiin saat Yritys-Suomen neuvonnasta.
Päivitetty: 06.10.25