Siirry pääsisältöön

Raasepori kilpailuttaa joukkoliikennettä ja koulukuljetuksia 

Julkaistu: 11.12.25

Joukkoliikenne Kaupunki

Raaseporin kaupunki etsii liikennöitsijöitä miljoonien eurojen hankintaan. Vuosien 2026–2032 koulukuljetusten ja kaupungin sisäisen joukkoliikenteen “BOSSEN” liikennöitsijät valitaan alkuvuodesta tarjousten perusteella.  

Joukkoliikenne 

Raaseporin kaupungin sisäinen joukkoliikenne perustuu elinkeinoelämän lautakunnan hyväksymään palvelutasosuunnitelmaan (luettavissa: joukkoliikenteen dokumentit). Siinä määritetään kaupungin eri alueiden bussivuorojen määrä arkisin, iltaisin ja viikonloppuisin.  

– Joukkoliikenne on osa toimivaa kaupunkia ja palvelee kaikkia ikäryhmiä. Se mahdollistaa työmatka- ja vapaa-ajan liikkumisen myös niille, joilla ei ole omaa autoa. Liikkumismuotona joukkoliikenne tukee ilmastotavoitteita sekä kestäviä matkaketjuja. Se tekee kaupungista ja työpaikoista helpommin saavutettavia, toteaa joukkoliikennepäällikkö Teresia Bergholm

Kaupunginhallitus päätti jo vuoden alussa talouden tasapainottamisen tarpeesta, eikä joukkoliikenne ole säästynyt leikkurilta. Uuden hankinnan myötä kustannusten odotetaan laskevan. Lisäksi kaupunginhallitus päätti osana talouden tuottavuus- ja tasapainottamisohjelmaa luopua kaikista muista kuin kaupungin itse järjestämän joukkoliikenteen lipputuista. HSL:n liikenteen osalta päätös tehtiin jo 4.12. elinkeinoelämän lautakunnassa, VR:n lippuja koskevasta tuesta päätetään alkuvuodesta 2026. 

– Mistään tuesta ei ole helppoa luopua, mutta näitä pidettiin vähemmän välttämättöminä kuin kaupungin oman joukkoliikenteen radikaalia vähentämistä. Osana talouden tasapainottamista joukkoliikenteen vuoroja on nyt kilpailutettavana olevassa reittisuunnitelmassa myös hieman vähemmän, sanoo elinkeinojohtaja Anna Mäkelä

Ajoittain nousee esiin kysymys, miksi kaupungilla näkyy tyhjiä busseja. 

– Tyhjät bussit eivät kuljeta haamuja – ne siirtyvät varikolle tai ajavat siirtymäajoa. Aikataulut suunnitellaan matkustajien tarpeiden mukaan, ja kuljettajien työehtosopimuksen säännöt on myös huomioitava. Ruuhkavuorojen jälkeen kuljettajat ajavat ns. bonusvuoroja, jotta työaika hyödynnetään kuntalaisten hyväksi. Siksi osa vuoroista saattaa näyttää hiljaisemmilta, Bergholm selventää. 

Koulukuljetukset 

Koulukuljetukset ovat keskeinen osa kaupungin palvelua lapsiperheille. Sivistystoimen osalta nyt ajankohtainen hankinta kattaa koulukuljetukset noin 700 oppilaalle kaupungin kaikissa kouluissa ja päiväkodeissa. Hankinnassa tavoitellaan koulumatkoille turvallisuutta, täsmällisyyttä ja sujuvuutta. 

Kilpailutuksessa on mukana 27 reittiä, jotka on jaettu 10 hankintapakettiin, joihin liikennöitsijät voivat tarjota erikseen. Viikoittainen ajokilometrimäärä on arviolta 13 800 kilometriä, mikä kertoo kuljetusten laajuudesta. 

Hankinnassa otetaan huomioon myös laki puhtaista ajoneuvoista. Näin pyritään edistämään kestävää kehitystä ja varmistamaan, että koulukuljetukset ovat osa kaupungin pitkän aikavälin liikennekokonaisuutta. 

Jotta varmistetaan tasapuolinen kohtelu, kaupunki vastaa hankintoihin liittyviin kysymyksiin ainoastaan hankintaportaalin (Tarjouspalvelu) kautta.