Julkaistu: 03.10.25
Raaseporin kaupunki on lanseerannut ensimmäisen haalarimerkkinsä ammattikorkeakoulu Novian fuksimessuilla (messut uusille opiskelijoille), jotka järjestettiin Raaseporissa keskiviikkona 1. lokakuuta 2025.

– Haalarimerkit ovat todella suosittuja opiskelijoiden keskuudessa, ja koska olemme saaneet niistä kyselyitä, päätimme keväällä tehdä oman messuja ajatellen – osittain siksi, että se on hauska juttu, mutta myös siksi, että halusimme tavata opiskelijoita ja kertoa Raaseporista monipuolisena opiskelukaupunkina, joka tarjoaa hieman erilaisia asioita kuin suurkaupungit, kuten hienoja harrastus- ja ulkoilumahdollisuuksia sekä edullista asumista ja elämistä, kertoo kaupungin markkinointikoordinaattori Martina Rosenqvist.
Rosenqvist kollegoineen tajusi nopeasti, ettei haalarimerkkiä kannattanut suunnitella itse, vaan tehtävä piti antaa nuoremmalle polvelle. Siksi kesätyöntekijät, opiskelijat Ella Seger ja Jannike Grönroos saivat kesällä 2025 tehtäväkseen miettiä, millainen huumori tai teema uppoaisi nykypäivän opiskelijoihin. Projekti näyttää onnistuneen erinomaisesti, sillä hauska haalarimerkki herätti hilpeyttä niiden opiskelijoiden keskuudessa, jotka saivat uuden merkin ilmaiseksi fuksimessuilla.
– Kun mietimme, mikä olisi hauskaa, ajankohtaista ja liittyisi Raaseporiin, yksi ensimmäisistä ideoista oli tietenkin sympaattinen ruokarobotti, joka nousi viraaliksi sukeltaessaan Pohjanpitäjänlahteen klaffisillan ollessa auki veneliikenteelle. Onneksi myös lähiesihenkilömme innostuivat ideasta, ja se toteutettiin, kertoo iloinen Ella Seger, joka on ollut työharjoittelussa ja kesätöissä kaupungin markkinoinnissa ja viestinnässä.

Koska haalarimerkin teema on niin ajankohtainen, merkkiä painettiin vain rajattu erä Novian fuksimessuja varten. Myös muut messuvieraat saivat merkin mukaansa, sillä moni näytti pitävän siitä paljon.
– Kiitoksena kaikesta julkisuudesta, jonka kaupunki sai tuon hassun tapahtuman myötä, olemme tietenkin antaneet haalarimerkin myös kauppaketjulle, jonka ruokarobotista tuli yhdessä yössä koko maan julkkis. Olemme myös olleet yhteydessä naiseen, joka kuvasi viraaliksi nousseen videon robotin epäonnisesta matkasta, sekä kahteen nuoreen mieheen, jotka auttoivat robotin ylös vedestä, naurahtaa markkinointikoordinaattori Martina Rosenqvist.
Haalarimerkkejä on vielä saatavilla rajoitettu määrä kaupungintalon infopisteestä (Raaseporintie 37, Tammisaari), joka on avoinna arkisin klo 8–16.
– Meillä oli kyllä aavistus, että merkistä voisi tulla suosittu, mutta yllätyimme silti positiivisesti siitä, kuinka suurta kiinnostusta haalarimerkkimme on herättänyt. Olemme saaneet paljon kyselyitä siitä, voiko merkin saada tai ostaa myös messujen jälkeen, ja meillä on tosiaan pieni erä jäljellä, jonka haluamme mielellämme jakaa käyttöön. Merkkiä ei valitettavasti voi tilata tai varata, vaan jaamme niitä ilmaiseksi niin kauan kuin varastoa riittää, kertoo kaupungin viestintäpäällikkö Petra Louhimies.
Kaupungin ensimmäinen haalarimerkki toimi eräänlaisena pilottiprojektina – mutta suunnitelmissa on palata asiaan uuden merkin myötä, jota voitaisiin myydä myös laajemmalle yleisölle.