För att förbättra rättsskyddet finns det i Finland en lag om patientens rättigheter (finlex.fi). Lagen gäller alla hälso- och socialvårdsanstalter som ger hälsovårdstjänster.
Lagens centrala punkter är:
• för att vårda patienten behövs hans eller hennes samtycke
• vården måste ske i samråd med patienten
• patienten måste få information om sitt hälsotillstånd och sin vård: vad vården innebär, vilka risker det finns och vilka olika vårdalternativ patienten har
• barnens vårdnadshavare har inte rätt att neka vården av barnet, om det finns risk att barnets hälsa är i fara
• patienter som är i behov av akutvård måste vårdas direkt
• om patienten ställs i vårdkö, måste man meddela när han eller hon får vård
• patienten har rätt att kontrollera uppgifterna i sin egen patientjournal
• minderåriga barns åsikt måste beaktas, om barnen är tillräckligt mogna för det
• om patienten är missnöjd, kan han eller hon rikta ett klagomål till den ansvarige på anstalten
Anstalten måste ha en patientombudsman som ger information om patientens rättigheter och som vid behov hjälper till med klagomål och ger råd och stöd gällande patientskadestånd och ersättningar.
Kontaktuppgifter till patientombudsmannen hittar du här